Smartlog v3 » Kavalergangen » Et brev til Neil
Opret egen blog | Næste blog »

Kavalergangen

om identitet, køn og seksualitet

Et brev til Neil

13. Jan 2010 17:19, Eini

I går holdt Susanne Møller fra SIO og Sexarbejderen Feministen oplæg om sexarbejde i folkets hus under parolen "Staten ud af vores trusser - det er vores egne kusser" og med ønsket om at besvare spørgsmål som:

"Hvorfor er kampen for sexarbejderes rettigheder en antiracistisk, feministisk og faglig kamp?

Hvad er forbindelsen mellem trafficking og migrationslove? Ligestilling og sexarbejde? Faglig kamp, rettigheder, udnyttelse, køn, kapital, sex og solidaritet?"

 

  

Arrangementet var usædvanligt velbesøgt. Jeg talte omkring 90 mennesker stuvet sammen i lokalet. Deriblandt var BR- medlem for SF Neil Stenbæk Bloem.

 Det imponerede mig, at en SF'er mødte op til et debatarrangement af den type, og eftersom mange af de tilstedeværende ved arrangementet tilkendegav, at de havde fået ny viden og forståelse vedrørende SIO's arbejde, var jeg spændt på, om dette også gjaldt politikeren, der har kørt valgkamp på et sexkøbsforbud.  Så jeg skrev et brev til ham. Jeg synes dog, brevet er relevant at læse for alle, så jeg bringer det også her.

 

 

 

Kære Neil

Jeg vil rose dig for, at du mødte op til debatarrangementet "Staten ud af vores trusser - det er vores egne kusser" i Folkets Hus i går. Det var virkelig forfriskende at se, der også er SF'ere, der er villige til at lytte og indgå i dialog med dem, de er uenige med.

Jeg er naturligvis nysgerrig på, om du så i virkeligheden også lyttede til de ting, der blev sagt, og hvad du tænker om det nu. Du har tidligere påstået, at SIO kun er en organisation for ressourcestærke sexarbejdere, der fører politik på bekostning af de svage sexarbejdere. Mener du stadig det?

Jeg bebrejder ikke, hvad jeg vil tillade mig at kalde din tidligere uvidenhed om SIO og sexarbejderorganisationer i det hele taget, for der florerer mange ondsindede rygter, især skabt af dine kolleger, og viden på området ER meget begrænset – især for offentligheden, der er afhængig af en sensationalistisk presse.

 

 

Men i går blev det i hvert fald fastlagt, hvad SIO i virkeligheden ønsker:

  1. De ønsker faglige rettigheder.

    De ønsker IKKE at blive kriminaliserede. Kriminalisering forværrer sexarbejdernes situation, især de udsatte på gaden. Kundekriminalisering er i praksis en kriminalisering af sexarbejderen, som det erfares af kolleger i Norge og Sverige.

    De ønsker bedre sociale tilbud til de udsatte sexarbejdere. Eksempelvis væresteder for gadesexarbejdere, som ikke har en moralsk dagsorden om, at sexarbejde er forkert.

    De påstår ikke, at sexarbejdere er en homogen gruppe, men ønsker, at man lytter til den enkelte sexarbejders behov, når man ønsker at hjælpe. De ønsker flere saglige undersøgelser.

 

  

SIOs medlemstal er et udtryk for mange ting. Det er svært at mobilisere folk i det hele taget, men ekstra svært at mobilisere en gruppe, der ønsker total anonymitet, dels pga. privatliv og dels pga. den måske forestående kriminalisering. Selvom SIO tilbyder anonymitet, er der stadig følelsen af at blive registreret et sted, og det har man absolut ikke lyst til med en måske forestående kriminalisering. Det er i hvert fald den forklaring, jeg har hørt fra mange af de sexarbejdere, jeg har snakket med, som ikke er medlem af SIO.

Desuden er SIO jo ikke alene om at sige de ting, de siger. Der er millioner af sexarbejdere verden over, der siger det samme: ”sex worker rights now!”

Du kan se den illustrerede version her: http://sexarbejde.ning.com/photo/photo/list (jeg håber, linket virker)

 

 

Jeg observerer i hovedparten to slags kriminaliseringsfortalere:

  1. Dem, der er oprigtigt bekymrede for sexarbejderne og tror, kriminalisering er en løsning, men enten ikke  har adgang til viden på området eller er blevet misinformeret

  2. De følelsesladede aktører. Dem, der FØLER at prostitution er forkert, og ikke er modtagelige for debat. De HAR draget den moralske konklusion, og den er fuldstændig urokkelig, så al information sorteres og tilpasses konklusionen. Når jeg har diskuteret med denne gruppe, er det altid endt med, at de har forladt diskussionen med et ”sådan føler jeg altså” eller ”sådan er det bare” og aldrig talt til mig igen.

 Jeg tror og håber, du er en fornuftig mand, og du virkelig mener det, når du siger, du ønsker at hjælpe sexarbejdere. Det kræver, at man lytter. Det så ud som om, du lyttede i går.

 

Kommentarer

  1. Jack M
    15. Jan 2010 09:49
    1

    Jeg har været væk fra Danmark i næsten ti år nu, og står til snart at vende tilbage. Jeg fortæller altid folk hvor tilbagelænede danskerne er, og hvordan vi er jordbundne med hensyn til censur og sex.

    Så finder jeg ved et tilfælde denne blog og den viser jeg åbenbart ikke har fulgt godt nok med i nyhederne i DK. At kriminalisere prostitution er jo at gå baglæns. Det er helt gak-gak lige pludselig at gøre sexarbejde vi har været voksne nok til at acceptere til noget ulovligt. Det vil jo, under ingen omstændigheder, beskytte nogen som helst.

    Jeg er i Filippinerne i øjeblikket og jeg kan garantere for at ulovlig-gøre sexarbejde IKKE stopper det. Tværtimod.

    Det vil være en utrolig sørgelig dag hvis en sådan lov blev indført i DK.

    Jeg undskylder for stavefejl..

  2. NTH
    20. Jan 2010 12:42
    2

    Eini, poster du ikke Neils svar? Så får vi i hvert fald slået fast at han ikke er til at tale med.

  3. Bent Christensen
    21. Jan 2010 15:03
    3

    Ja, vi vil da gerne læse hans svar

  4. Eini
    21. Jan 2010 16:36
    4

    Neils svar:



    "Kære Eini,

    Du behøver skam ikke rose mig for at dukke op til mødet i går. Jeg var blot nysgerrig og jeg så da også med egne øjne, at SIO virkelig tror på deres sag - hvilket man naturligvis bliver nødt til at gøre, hvis man er truet på sit livsgrundlag.

    Jeg lyttede og lyttede, men jeg hørte ikke noget nyt. Jeg synes stadig at SIO's ærinde er enormt usympatisk og usolidarisk med de dårligst stillede prostituerede. ... See More

    Ja, jeg mener stadig at SIO med sine kun 85 medlemmer udgør en meget lille del af det samlede antal prostituerede og derfor aldrig legitimt kan påstå at tale på vegne af alle prostituerede. SIO kan tale på vegne af sine medlemmer, hvilket slet ikke er nok til at kalde sig en brancheforening.

    Ja, jeg mener stadig at SIO's medlemmer er ressourcestærke. Hvis man er god til at komme til udtryk i medierne, er dygtig til at blogge og holde foredrag og evner det organisatoriske, så skal man nok kunne finde sig et andet job, når indtjeningen daler efter forbuddet mod køb af sex ser dagens lys. Man kommer dog sandsynligvis til at skulle arbejde mere end to dage om ugen, men det er der nu også en del andre der gør i vores samfund.

    Ja, jeg mener stadig at SIO's medlemmer er en slags bourgeois-overklasse i prostitutionens mikrokosmos. SIO anskuer deres egen priviligerede dagsorden som repræsentativ for alle deres 'kollegaer' og bagatelliserer og tilsidesætter lidelser blandt andre personer i "faget". "Let them eat cake". Det er derfor heller ikke blot et pudsigt sammentræf, at SIO's meningsfæller typisk findes iblandt de højreorienterede politiske partier.

    Og i det lys, var det også ganske paradoksalt for mig at sidde at og se på talerne fra SIO i går appellere så stærkt til unge fra venstrefløjen. Men det var agitation, der ville noget, det må man sige!

    Da SF udformede sin prostitutionspolitik, så tog man først og fremmest højde for de mest udsatte, ikke de bedre stillede. Derfor skal et forbud selvfølgelig heller ikke stå alene. Det skal ledsages af både en særlig opholdstilladelse for handlede kvinder, som man kender det fra Italien og flere sociale tilbud til prostituerede, såsom gældssanering, revalidering og mulighed for psykologhjælp.

    Hvis du har lyst til at fortsætte denne diskussion, så foreslår jeg at vi fortsætter den i debatsektionen, da min 'væg' er ved at være lidt overanstrengt.

    Mange hilsner,

    Neil"

  5. Bent Christensen
    21. Jan 2010 17:07
    5

    På den ene side set vil han forbyde noget af hensyn til de "stakkels" udøvere, på den anden side er han misundelig på deres vilkår.

    Kan man ikke få medicin mod sådan noget?

  6. tsn
    23. Jan 2010 17:34
    6

    @ Eini
    Meget flot brev og din opdeling af de to slags kriminaliseringsfortalere er meget præcist defineret, synes jeg.

    Neils svar angående medlemmerne af SIO, kan vist kun være gætteri.
    Hvorfra kender han medlemmernes sociale status?

  7. Eini
    24. Jan 2010 04:27
    7

    @ tsn

    Tak :)

    Jeg ved ikke, om man kan kalde det gætteri, da det ville forudsætte et ønske om at 'ramme' sandheden, og det har Neil bevist, at han ikke interesserer sig for. En konstrueret (eller evt. ukritisk gengivet) historie er nok mere dækkende.

  8. Martin
    24. Jan 2010 17:35
    8

    @Eini,

    Jeg synes din beskrivelse af kriminaliseringstilhængere er noget firkanet. Med lidt tilretning kan de to grupper vel også bruges til at beskrive kriminaliseringsmodstanderne - er du ikke enig?

    1.Dem, der er oprigtigt bekymrede for sexarbejderne og tror, kriminalisering IKKE er en løsning,

    2.De følelsesladede aktører. Dem, der FØLER at prostitution er "rigtigt", og ikke er modtagelige for debat. De HAR draget den moralske konklusion, og den er fuldstændig urokkelig, så al information sorteres og tilpasses konklusionen.

    Når jeg har diskuteret med gruppe 2 har er det som regel endt med at de har forladt diskussionen med et ”sådan føler jeg altså” eller ”sådan er det bare”. Så i virkeligheden er der vel følelsesladede aktører på begge sider, som ikke er modtagelige for gode argumenter og som er urokkelige, sorterer og tilpasser information, så den passer til deres konklusion.

    Adskillige kriminaliseringsmodstandere fra gruppe 2 huserer her i blogland :)

  9. Eini
    24. Jan 2010 20:26
    9

    Jo, selvfølgelig findes kategori 2 også for kriminaliseringsmodstandere. Det er nok en (ja, naturligvis lidt firkantet, men samtidig meget rammende) kategorisering af politiske aktører i det hele taget.
    Men eftersom der mangler logiske argumenter (som ikke bunder i normativ moralsk forargelse) for at kriminalisering er en god idé, er det sjældent, at kriminaliseringsfortalere af gruppe 1, forbliver i gruppe 1, når de søger viden på området.
    Og eftersom det mest almindelige moralske udgangspunkt synes at være, at kriminalisering er en mulighed (der startede jeg sådan set også selv), så har det for manges vedkommende krævet en bevægelse, der kun finder sted i gruppe 1 at være kriminaliseringsmodstander.
    Således tør jeg vove den påstand, at andelen af folk i gruppe 1 er markant størst blandt kriminaliseringsmodstandere.

    Lige for en god ordens skyld: Er du Martin fra Sus' blog?

  10. Martin
    25. Jan 2010 03:20
    10

    @Eini,

    Du skriver at der mangler logiske argumenter for et forbud, og dermed at alle logiske argumenter peger på, at en kriminalisering er en dårlig idé. Så simpel er virkeligheden jo heldigvis ikke. Der er gode og mindre gode argumenter både for og imod en kriminalisering.

    Det er således ikke rimeligt, når du antager, man ikke kan forblive i gruppe 1 som forbudstilhænger, når man har opnået indsigt i prostitutionsproblematikken.

    Min oplevelse er, at en ret høj procentdel af forbudsmodstanderne tilhører gruppe 2. Jeg oplever at forbudsmodstanderne i gruppe 2 kan deles op i to undergrupper. Dels sexkunder, der er overbevist om at prostitution i sig selv er uskadelig og dels individer med en liberal ideologi, som er imod ethvert indgreb i den personlige frihed.

    Fælles for forbudsmodstanderne i gruppe 2 er i mine øjne, at de er uimodtagelige for argumenter og debat. Når der fremkommer når lødige videnskabelige undersøgelser taler dem imod, afskriver de resultaterne som værende forbudstilhængernes bestillingsarbejde.

    Der har været flere Martin'er på bloggen. Men ja, jeg er den Martin, som jævnligt deltog i debatten på Sus' blog.

  11. Thomas Jensen
    25. Jan 2010 09:58
    11

    @Martin

    Kunne du ikke for god ordens skyld lige nævne 5 gode saglig velbegrundede argumenter for at forbyde prostitution/køb af seksuelle ydelser.

    Grunden til at jeg spørger er at jeg i de år jeg har fulgt debatten aldrig er stødt på gode grunde til at indføre forbud.

    Det betyder ikke at jeg er blind overfor de problemer der findes men forbud løser intet, tværtimod medmindre du da kan overbevise mig om det modsatte.

  12. Eini
    25. Jan 2010 16:18
    12

    Martin, jeg gider dig ikke... jeg gider dig virkelig virkelig virkelig ikke... Kan du ikke gå ud og lege eller kneppe din kæreste eller et eller andet? 2½ år på Sus' blog er nok. Jeg gider ikke.

  13. Martin
    25. Jan 2010 19:21
    13

    @Thomas Jensen,

    Jeg er ikke går ikke ind for en kriminalisering, og jeg skal ikke gøre mig til ekspert i argumenterne for en kriminalisering. Et argument kunne være at man ved et forbud mindskede efterspørgslen efter købesex og dermed antallet af mænd og kvinder, der kommer ud i prostitution.

  14. Martin
    25. Jan 2010 19:23
    14

    @Eini,

    Nej, det er da også meget hyggeligere at debattere med dem man er enig med :)

    Det er jo altid så bøvlet, når man bliver sagt imod.

  15. Thomas Jensen
    25. Jan 2010 20:59
    15

    Martin læse hvad du selv skriver. Eini skriver at der mangler logiske argumenter for et forbud, og dermed at alle logiske argumenter peger på, at en kriminalisering er en dårlig idé.

    Det mener du så ikke er tilfældet og så spørger jeg dig hvad er det for logiske argumenter du kan få øje på og dertil svarer du at det ved du ikke noget om.

    Man kan jo hverken være enig eller uenig med dig da du åbenbart ikke har gjort dig klart hvad du selv mener.

  16. Eini
    25. Jan 2010 22:42
    16

    som Thomas jensen så rigtigt skriver:

    "Man kan jo hverken være enig eller uenig med dig da du åbenbart ikke har gjort dig klart hvad du selv mener."

    Sådan har det været de sidste 2½ år, og det er lige præcis derfor, jeg ikke gider diskutere med dig, Martin.

  17. Camilla
    28. Jan 2010 00:28
    17

    "Martin, jeg gider dig ikke... jeg gider dig virkelig virkelig virkelig ikke... Kan du ikke gå ud og lege eller kneppe din kæreste eller et eller andet? 2½ år på Sus' blog er nok. Jeg gider ikke."

    LOL, der fik jeg virkelig en griner på her midt om natten... Tak for den, Eini :D.

  18. Camilla
    28. Jan 2010 00:51
    18

    @Martin: Jeg gider godt :). Jeg vil bare have mere og mere og mere ;). Det er som regel dig, der er stukket af fra debatter med mig, og ikke omvendt.

    Jeg har svært ved at få øje på folk i kriminaliseringsmodstander-land, der rendyrket tilhører din kategori to. Jeg er sikkert en af dem, du har i tankerne, når du taler om folk, der har en liberal ideologi (som om, det var en sygdom:D) og hvis holdning til prostitution ikke kan rokkes. Begge dele er sådan set korrekt: Jeg har en (sådan forholdsvis) liberal ideologi (men det er altså ingen sygdom;), og min holdning til prostitution kan nok ikke "rokkes"... Forstået på den måde, at jeg har svært ved at forestille mig, hvad der kunne overbevise mig om, at branchen bør kriminaliseres. Og det er faktisk blandt andet FORDI (og her glider jeg vel ind i din kategori 1) jeg er bekymret for, hvilke forhold, sexarbejderne vil komme til at arbejde under efter en kriminalisering. Jeg anser sexarbejderes forhold for allerede at være noget hårdere end så mange andres her i det danske velfærdssamfund, i hvert fald gadeprostituerede og udenlandske sexarbejdere, der både skal betale af på gæld og sende penge hjem til familien. Det lyder sådan set hårdt nok i mine ører i forvejen - oven i det er de langt hjemmefra i et land, hvor de ikke forstår sproget! - og man ved jo, at de selv i dag har besvær med at skaffe kunder nok, bl.a. fordi kunderne er bange for, at de ikke er "frivillige". Det bebrejder jeg ikke kunderne, når man tænker på den manipulerende måde, emnet udenlandske sexarbejdere bliver behandlet på i pressen. Men efter en kriminalisering vil disse kvinder blive ramt først og de vil blive ramt hårdest. Og det vil jeg bryde mig meget lidt om, især da vi i forvejen lever i et samfund, hvor middelklassens velfærd prioriteres højt over underklassens (hvilket er en af årsagerne til, at jeg ikke tror på, at så vil man begynde at hjælpe dem på tusinde andre måder, efter kriminaliseringen er gennemført).

    For så vidt angår den moralske indstilling til prostitution, så vil jeg helst være fri for at være moralsk på andres vegne, sålænge de ikke gør et eller andet virkelig forfærdeligt mod andre levende væsner. Men nej, jeg anser det altså ikke for at være moralsk forkert, og den holdning har jeg vel også lov til at tage med mig og fremføre i debatterne. Jeg har respekt for, at man kan have en anden moralsk indstilling end mig, men jeg har det svært med, at man vil kriminalisere andres adfærd med udgangspunkt i sin egen personlige moral.

  19. tsn
    1. Feb 2010 20:42
    19

    @ Martin
    Du skriver:
    "Et argument kunne være at man ved et forbud mindskede efterspørgslen efter købesex og dermed antallet af mænd og kvinder, der kommer ud i prostitution".

    Du vrøvler.

  20. Zenia
    1. Apr 2010 19:56
    20

    Jeg havde egentlig lovet mig selv ikke at blande mig i kriminaliseringsdebatten igen foreløbig, men siden andre bliver ved med at gentage de samme, gamle argumenter, må jeg hellere smide mit samme gamle argument i puljen for i det mindste at opnå en form for balance - omend lidt progression i tomgangsdebatten da kunne være herlig.

    Hvorom alting er: jeg gider egentlig ikke tærske rundt i, hvad der findes af undersøgelser på nuværnede tidspunkt ... i Danmark findes der ca. nada, i udlandet noget mere - og en betragtelig del af dette noget mere taler sit eget tydelige sprog om, at sexarbejde ikke er en dans på roser ret mange steder, og at forbud og stigmatisering er nogle af de væsentligste årsager til, at det forholder sig således.

    Det er interessant at Neil mener, at et forbud ikke bør stå alene, men at det skal følges op af en masse sikkert ganske fornuftige ting. Jeg kan undre mig over, at man ikke kunne iværksætte disse sikkert ganske fornuftige ting, uden at forbyde sexarbejde først. Hvorfor skal de prostituerede, der rent faktisk har behov for hjælp og støtte vente på, at stemningen vender, så deres erhverv bliver forbudt? Tal om at svigte folk med behov for hjælp: "Jaja, lille De, det kan godt være, at du er ved at gå i stykker inden i, men du må forstå, at vi kæmper en større sag her - en sag, der skal redde jer alle på een gang, så du må lige være lidt tålmodig og ikke så egoistisk med de der individuelle behov, du render rundt med."

    Tager jeg fejl, eller er det et sært signal at sende?

Skriv et brev til mig

Eini Carina Grønvold
Eini Carina Grønvold

Arkiv


Tags