Smartlog v3 » Kavalergangen » Forbud mod animeret børneporno i Danmark
Opret egen blog | Næste blog »

Kavalergangen

om identitet, køn og seksualitet

Forbud mod animeret børneporno i Danmark

4. Aug 2010 15:16, Eini

 Som det ser ud lige nu, er der overvejende sandsynlighed for, at vi får et forbud imod animeret børneporno i Danmark.

S stillede forslaget og har med folkepartierne (DF og SF) flertal til at indføre det.
Her er forslaget:

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?%2Fsamling%2F20091%2Fbeslutningsforslag%2FB133%2Fsom_fremsat.htm


I praksis betyder det, at meget hentai og manga bliver strafbart at besidde og dele.

For nylig blev en svensk mangaoversætter dømt for besiddelse af børneporno, da han havde tegninger af nøgne børn fra en mangategneserie, han var ved at oversætte, liggende på sin computer.
http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/07/29/135157.htm

 

 

Jeg synes ikke engang, det er et spørgsmål om "hvad det næste bliver". Jeg synes, det er slemt nok i sig selv. Jeg har mange ting liggende på computeren og i min tegneseriereol, der kunne føre til dom. Hvor er vi, når politikere ønsker at straffe befolkningen for, hvad de tænker og føler?

Det er (endnu) et forbud, som forsøges vedtaget på baggrund af intet andet en en magtelite, der ikke bryder sig om en bestemt ting. Der bruges ingen undersøgelser som grundlag for beslutningen, og alle argumenterne, der fremføres, kan bruges som argument for at forbyde praktisk talt alting. Ikke at det betyder, de vil forbyde alt, men måske burde man overveje, hvad man anser for et grundlag for lovgivning og hvad man ikke gør.


Jeg har haft en pause fra politik, men jeg kan ikke lade være med at blive dybt oprevet af denne sag. Det skræmmer mig, når så voldsomme indgreb i den enkelte borgers liv forsøges vedtaget uden forudgående debat eller dybdegående undersøgelser.

 

Kommentarer

  1. Thomas Haugaard Jensen
    4. Aug 2010 17:26
    1

    Glimrende Eini. Jeg selv sidder hoved rystende og med en afmagts følelse.

    Det er som du selv skriver, ganske enkelt absurd og fuldstændigt uargumenteret.

    Jeg forstår ganske enkelt ikke disse tendenser i tiden med at det vi ikke forstår det er der nok noget farligt i så det må vi hellere forbyde.

    Fornuft og gode argumenter bider jo ikke på disse mennesker. Læren af prostitutions debatten har for mig indtil nu været at det eneste der hjælper er hvis man kan få mobiliseret noget der ligner en folkestemning.

  2. dd
    6. Aug 2010 20:19
    2

    Det er sindsygt stenet. Jeg forstår ikke, hvorfor alle politikere ikke bare skyder sig selv. Det må sguda være verdens mest forpulede tankegang at være spærret inde i.

  3. Bent
    9. Aug 2010 06:54
    3

    Uhyrligt!

    Det er smagsdommeri og lovgivning alene med baggrund i hvad politikernes personlige moral - endnu et eksempel på den desværre stadig mere om sig gribende tendens til at forbyde sig ud af alting, uden tanke for de langsigtede følger for demokrati og samfund.

  4. Thomas Haugaard Jensen
    11. Aug 2010 12:06
    4

    http://politiken.dk/kultur/tvogradio/article1033494.ece

    Overstående link er til en artikel der beskriver en seriøs avis i Japan der udkommer i manga form og kun sådan.

    Hvis denne avis skulle skrive om et seksuelt overgreb på et barn ja så ville den blive forbudt i Danmark efter dette lovforslag............

    Derudover hvis man følger ånden i forslaget så er næste skridt på vejen jo at forbyde de mere voldelige porno film

  5. Frands Sørensen
    11. Aug 2010 12:46
    5

    Jeg kan kun tilslutte mig det, du skriver.

  6. lilleQ
    14. Aug 2010 16:21
    6

    Jeg må sige jeg har umådeligt vanskeligt ved at forstå hvad der er så farligt ved animationer, som ikke er farligt bare billederne holdes til ord der danner billeder i hovedet på læseren.

    Hvis Manga og andre erotiske tegninger/serier skal forbydes, burde man så ikke lige grundigt gennemgå samtlige litteratur i kategorien "knaldromaner" fx begyndende med Barbera Cartland da de bøger mig bekendt ofte omhandler endog meget unge heltinder der under og uden for myndighedsalder ender i kassen med helten, der endog er væsentlig ældre, mere vidende og dermed i stand til at udnytte den yngre heltinde sekuelt?...

    Jeg mener hvad er forskellen på en tegnet erotisk serie med en skrevet, hvor hoved eller bipersoner er ikke myndige og efter dansk lovgining under den seksuelle lavalder?

    skal vi til at have bogafbrændinger, båndsalat i træerne, CD'er hængende ligeledes til skræk og advarsel om landets premature puritanfanatisme?


    LilleQ

  7. Frands Sørensen
    14. Aug 2010 23:43
    7

    Det interessante bliver at se, hvordan dommerne vil afgøre, om de tegnede personer er under den sexuelle lavalder eller ej (ligesom det i øvrigt bliver interessant at se, hvordan de vil afgøre, om der er tale om et sexuelt forhold, når man har betalt for en ydelse hos en 'massør' - altså når prostitution bliver forbudt).

  8. Otto
    18. Aug 2010 03:19
    8

    Man kunne jo passende spørge om det stadigvæk er et demokrati her i danmark, når loven er baseret på magthaverens føleser istedet for befolkeninges stemmer. Kunne det ikke ligeså godt være et ditaktur når det tilsyneladende bare er magthaveren der bestemmer, og ikke befolkningen..

    muligvis ovenstående ikke giver meningen da jeg har indtaget en mindre portion alkohol her til aften.

    nå jeg må heller drikke ud og gå i seng, god nat folkens.....ha det skægt så længe det varre, dvs indtil valget er tabt og luderene er væk.

  9. Nej
    3. Sep 2010 23:42
    9

    Stop det nu. I kan ikke tale det midste for manga med børn som identiteter. Eksempel: Jeg slår dig med på gaden. Jeg stopper dig ind i en bil. Du vågner. Du har rør ført ind i tarmene og igennem svælget. Jeg hælder flydende bly ind i dig. Du har før dette modtaget drop og været 5 timer i solarie. Eksempel 2: Jeg nyder de få øjeblikke, jeg har med dit barn. Det er så spørgende - så tænkende. Det går herfra tænkende. Men uvidende. Har det lyst? Ja!

  10. Peter Ahab Herzog-Breum
    5. Sep 2010 21:41
    10

    @Eini: Jeg er din fan.

    Dine rationaler i tilgangen til dette ny tiltag til forklædning af fratagelsen af de grundlovsbestemte habeas corpus rettigheder, er i mit ydmyge syn helt spot on.
    Der er altid brug for evidens, diskussion uden repression, oplyst , afklaret debat. Og den skaber desværre ikke sig selv i disse - nypuritanske - tider.
    Som ps, et lille stykke Bellowsk esoterik, jeg kom i tanke om under læsningen af dine seneste indlæg, som sikkert vil prelle af på de fleste af disse moderne skinhellige: "If you hold down one thing, you hold down the adjoining."

  11. Jakob Nørregård
    9. Sep 2010 00:13
    11

    @Eini
    Helt enig. Det er skræmmende hvor meget alt kan skride. Man er simpelthen nødt til at deltage i politik i disse år hvor nævenyttige, tumper som Karen Hækkerup vil genindføre den Spanske inkvisition. Utroligt så meget livsangst der er her i verdens rigeste og tryggeste tidsalder og land.
    Der findes ret grumme ting derude som @NEJ vidst prøver at gøre os klart, selvfølgelig gør der det, men det bør ikke retfærdiggøre et indgreb i ytringsfriheden. Vi har jo kun haft det i vores levetid. Hvorfor sætte det over styr?
    Jeg har lært min ældste datter at der ikke er nogen der kan bestemme hvad hun skal tænke. Men der helt klart nogen der gerne vil. Hækkerup og Skaarup.
    Jeg må se hvordan jeg kan deltage i mobiliseringen :)

    Virkelig fin blog i øvrigt.

  12. Christian Aaen
    8. Nov 2010 16:44
    12

    Forstår ikke den sprogbrug, som navnligt anvendes i kommentarerne. "Man kunne jo passende spørge om det stadigvæk er et demokrati her i danmark, når loven er baseret på magthaverens føleser istedet for befolkeninges stemmer"

    Et bedre spørgsmål kunne nok være, hvorvidt "Otto" ved hvad repræsentativt demokrati er? 'Magthaverne' (som af en eller anden grund er blevet et negativt ord?) tager ansvar for landet ud fra deres holdninger og meninger. Det er derfor de er gået ind i politik, for at øve indflydelse på hvordan Danmark og den danske stat udvikler sig. De er ikke en anden race af mennesker, de er blot mennesker, som har haft behov for forandring og har taget ansvar for dette behov.

    Jeg er uenig med dette forslag da jeg mener det er skadende for kampen mod børneporno, at man sidestiller tegnede (100% fiktive) billeder med billeder af børn i seksuelle situationer, børn som rent faktisk har gennemlevet hvad billederne forestiller. Jeg er ikke imod billederne (tegnet eller "rigtige"), jeg er imod at børn er blevet eller bliver misbrugt.

    Omvendt er det ikke en sag, som betyder noget for mig, og den gør mig ikke engageret i politik som f.x. Mette Frederiksens eller Helle Thornings grænseløse hykleri. Det engagerer mig i politiske sager og i politisk arbejde, og det er det der er brug for. Vil man noget andet end de etablerede politikere må man kæmpe, hvor kampen har en indflydelse. Bare at surmule og pege fingre af de ansvarstagende fører ingen steder.

  13. Otto
    27. Nov 2010 02:26
    13

    Hvis nu f.eks Mette Frederiksen føler at diverse ellers lovlige tegninger er "ulækre" og derfor synes at de skal være ulovlige, og derefter for stabelt en eller anden lov sammen, så er det vel ikke forkert at sige at loven er baseret på hendes føleser?

    "ad hvor klamt det skal da ikke være lovligt" eller noget i den stil er da ikke en rationel handling. det ville jo svare til at fødevare minsteren(hvis der findes en sådan titel) ikke kunne lide fisk og derfor forbød denne fødevare. Ville det være god demokratisk politik?

    Sagen betyder noget for mig fordi den er endnu et eksempel på hvordan politik er blevet til noget man føler og ikke noget man tænker sig frem til.

    Iøvrigt christian, hvad har min viden om demokrati med sagen at gøre ud over at jeg påstår der ikke er demokrati længere? Hvis jeg har misforstået meningen med et demokrati gør det jo ikke situationen bedre, vel?

    Meget muligt det ikke føre nogen steder at jeg her siger min mening men det føre ej heller nogen steder at du siger din, surmuleri eller ej, men det får unægtligt dig til at fremstå smartere når du således nedgør mit indlæg med ord om at du ikke forstår det og finger pegning og surmuleri. Bravo godt gået, du ser smartere ud end "Otto".

Skriv et brev til mig

Eini Carina Grønvold
Eini Carina Grønvold

Arkiv


Tags