Smartlog v3 » Kavalergangen » Lidt om mode
Opret egen blog | Næste blog »

Kavalergangen

om identitet, køn og seksualitet

Lidt om mode

11. Feb 2009 15:39, Eini

Jeg kan godt lide at shoppe. Jeg har et passioneret forhold til tøj og æstetiske udtryk. Jeg elsker at gå ind i en butik og nyde synet af de mange muligheder for æstetisk selviscenesættelse, der findes der. Jeg kan også godt lide de dyrere butikker, der giver mit visuelle udtryk mulighed for at indtage en smags- og klassemæssig position.

Der er kun et problem:  Tøjekspedienter. 

 

 

 

De mennesker, der arbejder med at sælge tøj for de dyre mærkevarer, er af en ganske særlig race. I virkeligheden har de et ikke særlig udfordrende og ikke særlig velbetalt job, men alligevel er de som en slags super-mennesker, der på et øjeblik kan vurdere, om du er en kunde, det er værd for dem at bruge deres dyrebare tid og opmærksomhed på. For en ung pige med hørebøffer og viltert hår som jeg selv, bliver det højst til et lidet bifaldende blik, hvis jeg vover mig ind hos Burberry eller Birger Christensen. Hvis jeg tillader mig at stille et spørgsmål, afleveres svaret  med irritation og sjældent fyldestgørende information, og jeg ender som regel med at forlade forretningen med lidt mindre selvagtelse end før, jeg begav mig derind.

Men til jul fik jeg en gave, der ændrede mit liv. En skuldertaske fra Mulberry.  Denne konstruktion af knapper og læder har gjort mig til et nyt menneske. Et menneske, som er en tøjekspedient værdig. Irritation og misbilligelse er blevet afløst af førsteklasses spytslikkeri. Det er vidunderligt, hvad en accessorie kan gøre for det outfit, der er dig.

 

 

 

Men jeg har måtte erfare, at der trods alt er en begrænsning på tøjekspedienternes magt. Mulberry-tasker og andre luksusvarer er slet ikke nok til at placere mig blandt samfundets elite længere. Efter lang tids overflodssamfund kræver det nemlig accessories, der symboliserer andet og mere end købekraft. Det nye topmoderne tilbehør, der kan sætte prikken over i’et i dit image er derfor:

Etik.

Etik forstået som, at du tager stilling til verden omkring dig og demonstrerer din stillingtagen. Ligesom med mærkevare-tasker behøver du ikke forholde dig til, hvor og hvordan og hvorfor, du ønsker at eje dem; det at du bærer symbolet er rigeligt. Det er nemt. Det er sjovt.

Som den festglade og generøse læge Erik Hohwü udtrykker det  på sin hjemmeside http://www.erikhohwu.dk/ :

”Det behøver hverken være kedeligt eller helligt at være go'. Faktisk, så vil vi bare have det sjovt.”

 

 

 

Det behøver ikke være kedeligt at være go’, siger han. Det lyder jo rigtig godt, men der et ét problem: Han tager fejl.

Det er temmelig kedeligt at gøre noget godt. Det er faktisk surt arbejde. Det kræver nemlig, at man bruger en masse tid på at sætte sig ind i, hvad det, man ønsker at gøre, drejer sig om. Det kræver, at man  prøver at forstå, hvordan man bedst hjælper dem, man ønsker at hjælpe, og det med andet end sin egen umiddelbare forargelse. Det kræver, at man indser en masse kedelige ting og bruger en masse kedelig tid.

 


 

 

Men det er der ikke ret mange, der tænker over. Der er nemlig ikke ret mange, der bekymrer sig om, hvordan det rent faktisk går med de stakkels piger på Vesterbro, som Erik Hohwü beretter så indlevende om. Man har nemlig aldrig spurgt dem.  Til gengæld får Hohwü selv masser af tid til at berette om sit projekt i landsdækkende medier. Og alle klapper i hænderne. Det ville være upassende at stille spørgsmålstegn ved, om Reden nu er stedet at give de penge til. Spørgsmålet er ellers temmelig relevant, eftersom Reden offentligt har udtrykt, at de kun ønsker at hjælpe en begrænset gruppe af de prostituerede 1), eftersom de lyver om deres tal 2) og frihedsberøver udenlandske kvinder mod deres vilje 3).

 

 

 

Men vi overvejer det ikke engang. For han vil jo bare hjælpe de stakkels kvinder, (indsæt følelsesladet beskrivelse af deres sølle vilkår her), så hvordan kan nogen være så kynisk at stille kedelige spørgsmål, som forsinker denne proces? Han vil det jo godt, og det er det, der betyder noget.

Det er nemlig uetisk, og dermed umoderne, at stoppe op og reflektere. Vil man gøre en god gerning, er det intentionen mere end resultatet af handlingen, der har betydning.

For det er slet ikke pigerne på Vesterbro, det handler om. Det er Erik og alle hans festende venner selv. Derfor er det deres intentioner, der betyder noget og ikke de andres virkelighed. Det handler om de mennesker, der gør de gode gerninger og ikke om dem, de påstår at ville hjælpe.

 

  

 

Den priviligerede samfundsgruppe ønsker at redefinere sig selv. De ønsker sig et nyt outfit. Og Erik har designet det:

 ”Vi gider ikke være den ligeglade, den overfladiske, den selvoptagne Generation X og Y længere. Vi vil ikke kaldes ”græshoppe”-generationen, ”nå?”-generationen eller ”mig”-generationen, når historien skal skrives.

 Vi vil være Generation G.

 G for Generøsitet. G for Godt Selskab. G for Godt Grin. G for Generation Gi’.”

 og som han siger til dr.dk:

 ” Jeg er træt af at høre om Generation X og Y, Generation Nå og alle de andre kedelige betegnelser. Vi skal hellere være Generation Gi', hvor vi ikke spiller hellige, men hvor vi har det sjovt med at hjælpe andre” 4)

 

Bemærk, hvordan Hohwü gentagne gange understreger, at det ikke må være ’helligt’. Det er der en meget klar årsag til. ’Helligt’ er jo slet ikke blevet moderne endnu.

 

 

 

Kilder:

1)      Læs Dorit Otzens egne ord:

”-Hvad nu, hvis de giver udtryk for, at det er det, de vil?(fortsætte i prostitution)

"Så må de gå andre steder hen. Så må du tale med en revisor eller en advokat, der kan hjælpe dig i den retning. Jeg arbejder i en organisation, der ser kriminalisering som en mulighed for at begrænse prostitution, så sådan er det.”
http://www.information.dk/172816

2)      http://thehumanstain.smartlog.dk/redens-falske-tal-post158780

3)      http://www.information.dk/172816

4)      http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/02/05/Fra+triste+ludere+til+sjov+st%C3%B8ttefest.htm

 

 

Kommentarer

  1. Camilla
    11. Feb 2009 17:49
    1

    Juhuu - så skriver hun igen :).

    Sjovt med de tøjekspedienter (kan lige se dig for mig med dine hørebøffer og dit viltre hår :D). Jeg synes heller ikke, jeg kan komme i tanker om, at jeg nogensinde er blevet behandlet særligt godt i en dyr forretning. Jeg har en teori om, at de har en sjette sans, der gør, at de kan mærke, om man har tænkt sig at bruge tilstrækkeligt mange penge i deres forretning eller ej. Enhver kan jo rende rundt med en enkelt mærkevareaccessory i dag, så det kan ikke i sig selv være nok til at blive godkendt.

    Angående lægen, så ved du, hvad jeg mener :P.

  2. Cecilie
    11. Feb 2009 18:18
    2

    Jeg jubler med Camilla. :)

    God og skarp pointe - etik er personlig branding og intet andet.

    Jeg kunne ikke lade være med at sende en mail til idioten om at han måske skulle tænke på hvor rart det må føles for de prostituerede, han har ydet lægehjælp til, at han går ud og beskriver dem som sølle i diverse medier bagefter... selv om jeg godt ved at han godt ved hvordan det føles. Nogle gange kan jeg bare ikke lade være med at prøve at appellere til folks gode hensigter, selv om jeg godt ved at de ikke har nogen. :( Om ikke andet får han måske en ubehagelig fornemmelse af at hans good guy-facade ikke er helt skudsikker?

    Anyway... jeg er overrasket over at en Mulberry-taske virker på modebutik-snobberne! Jeg har været i den slags butikker mange gange før med hele designer-outfittet på, uden at de værdigede mig et smil, så jeg troede faktisk at man skulle reklamere med lige så meget status som købekraft for at få hjælp. Jeg har i hvert fald kun i levende live set én metode der virkede, og det var at kende dem personligt fra et eller andet VIP-modeshow.

  3. Eini
    11. Feb 2009 18:39
    3

    Tak for roserne :)

    Det er nemt at forveksle 'æstetik' med 'etik' af en årsag.

    Mht. tøjekspedienter tror jeg, deres luner er umulige at gennemskue. Min meget velklædte og klasse-udstrålende svigermor har også oplevet at blive behandlet som en uværdig bums i de forretninger. Det er det, at vi aldrig ved, hvor vi har dem, der gør deres magt des større :)

  4. Lejla
    11. Feb 2009 20:19
    4

    Måske har Mulberry-tasken også ændret noget ved Einis udstråling, og det således ikke er tasken i sig selv der gør forskellen for ekspedienterne, men den nye udstråling man kommer med idet man ved man bærer en taske som har en så stærk signalværdi. Jeg tror at det hele handler om attitude i forhold til ekspedienter i fine butikker: at løfte hagen, holde skuldrene ranke og sende -dem- et løftet øjenbryn først, frem for at vente på deres. Det er slet ikke tøjet, men attituden, som de reagerer på, er mit indtryk. Nå, men det var egentlig slet ikke det jeg ville skrive, men dette:

    Nu drejer dit indlæg jo meget skarpt fra at handle om mode til at handle om etik, nærmere bestemt den form for uovervejede lige-ud-ad-landevejen "etik" som Erik Hohwü og en del andre mennesker smykker sig med.

    Jeg vil måske gerne lige pege på en form for mellemregning, eller i hvert fald et interessant aspekt, ved lige at dvæle et øjeblik ved den her nye dille med etiske brands og modemærker. For etik jo også den højeste dagsorden indenfor modeverdenen lige nu. Økologisk fair trade tøj af biodynamisk dyrket bomuld spundet af unge kvinder i Etiopien, eller sådan noget. Nu er de mellemdyre mærker som LV, Mulberry og Gucci faktisk også en smule yt blandt dem som er rigtig, rigtig moderne. Egentlig betragtes det, at gå med en Louis Vuitton taske, egentlig som dårlig nouveau riche smag lige nu.

    Nej, nej, ikke flere flashy logo tasker, tak - det nye er små mærker som åbenlyst skilter med at de sørger for at deres varer er etiske. Etik er ikke alene et modetilbehør på denne måde du så fint analyserer - nej det er også rent materielt det nyeste modetilbehør, at bære det nyeste smarte fair trade halstørklæde fra People Tree.

    Jeg er faktisk så påvirkelig (haha) at jeg lige bestilt en bluse fra denne hjemmeside, og hvis man kigger sig omkring, så demonstrerer det meget godt den måde hvorpå etik bliver til mode (det vil jeg hellere kalde det end æstetik) indenfor modeverdenen lige nu. Selv brands som Topshop er begyndt at have den slags tøj. Og f.eks. er det danske brand Noir på alles læber netop fordi de er åh så etisk bevidste.

    http://www.adili.com/
    http://www.noir-illuminati2.com/

  5. Eini
    11. Feb 2009 20:46
    5

    God pointe, Lejla. Jeg synes, du har ganske ret.
    Som jeg også skrev i indlægget, tror jeg, det har meget at gøre med det økonomiske overfloddsamfund, vi har levet i så længe. Penge har ikke været en udfordring, rigtig mange har haft råd til dyre mærkevarer, og derfor er købekraft ikke i sig selv et statussymbol længere. Det skal være noget højere, sværere opnåeligt.

  6. Høgen
    11. Feb 2009 22:43
    6

    Jeg forstår det altså ikke rigtig. De der søde piger har jeg da aldrig set på Strøget.... :-(

  7. TheHumanStain
    11. Feb 2009 23:02
    7

    @Eini

    Samtykker med koret - fedt du er tilbage, og med et skartp indlæg!


    @Høgen

    Jeg gætter på, at det er et led i en eller anden feministisk aktion, der skal få os til at holde op med at forbinde nøgne kvinder med sex, ligesom dengang med svømmehallerne. I så fald kan vi vente at se SF sætte sig i spidsen for en vedtagelse i borgerrepræsentationen om, at vi alle skal have lov til at være nøgne på Strøget :)

  8. Høgen
    11. Feb 2009 23:14
    8

    @Stain

    Jeg synes altså heller ikke der er nævneværdigt mange nøgne kvinder i svømmehallerne!?! Jeg tror sq jeg alligevel stemmer på SF næste gang, så der kan komme lidt gang i det projekt. Så må vi bare leve med det der købesexforbud.

  9. Henrik
    12. Feb 2009 00:40
    9

    Måske har de bare kastet pelsen fra sig i deres vandring fra æstetikerens lyst til etikerens pligt.

  10. Sus Luder
    12. Feb 2009 11:07
    10

    Godt indlæg, fede billeder :-)

    kommentar til mode afsnittet

    Jeg bliver altid behandlet pænt af ekspedienter i de dyre butikker. Jeg tror det er min alder. Min datter spurgte forleden "mor, du kan godt li at se dyr ud, ikke?" Og jeg kom i tanke om de billeder jeg havde taget af hende et par dage før, i en kjole til 100,- og med sparsom og billig makeup. Hun lignede en smuk million. Jeg er passe´den alder hvor jeg kan nøjes med at ligne og det ved ekspedienten ;-)

  11. Mr IT (næsten)
    13. Feb 2009 02:17
    11

    Godt at høre fra dig igen :)
    Hvornår kommer du på twitter? Vi kan ikke klare at du er væk i så lang tid.. xoxo

    http://twitter.com

  12. Eini
    13. Feb 2009 13:17
    12

    @ Sus

    Tak :)

    @ Mr IT

    Jeg har aldrig forstået , hvad Twitter går ud på. Hvad kan det, udover at være en udvidet Facebook-statusopdatering?

  13. Mr IT (næsten)
    13. Feb 2009 17:35
    13

    Uha, nu skal jeg forsøge at lyde overbevisende :)
    Det er sandt at det ser ret underligt ud i starten, og også den webside man får hvis man opretter en profil. Styrken ved Twitter er at det er en slags MSN Messenger med hele verden som direkte kontaktliste. Det er selvfølgelig ikke altid at man har lyst til den slags, men twitter-formatet gør at det er let at få et overblik over folks holdninger og hvad der rør sig i verden iforhold til fx prostitution ved bare at søge: http://search.twitter.com/search?q=prostitution+filter%3Alinks
    Folk som er rigtig pernitne opretter særlige nøgleord for deres twitter diskussioner: http://hashtags.org/tag/prostitution

    Hvis man starter på twitter, er det en god ide at finde en twitter-client, det er et lille stykke software til at bruge twitter igennem istedet for at bruge ens browser hele tiden. http://www.tweetdeck.com/beta eller http://www.destroytoday.com/?p=Project&id=DestroyTwitter eller http://www.twhirl.org/ er ret gode synes jeg. Med TweetDeck kan man endda oprette twitter-grupper.. jeg har dog ikke helt fundet ud af hvad det er til, men jeg gætter på at det er noget med at man så kan sende meddelelser til alle personer i en gruppe på en gang.

    Og endeligt, da jeg sagde at du skulle komme på twitter, så var det fordi at så kan du nemt og hurtigt lige sende en sms opdatering om at du har haft en god oplevelse, eller har været til et nyt møde eller hvad som helst du lige oplever som du synes er værd at lave en kort opdatering om, og den slags vil glæde mit spinkle IT hjerte http://twitter.com/devices

  14. Lejla
    17. Feb 2009 22:18
    14

    Twitter er fremtiden, søde. Du skal helt klart komme på twitter.

  15. Lars
    1. Nov 2010 11:17
    15

    jeg elsker de der damer???!!!

Skriv et brev til mig

Eini Carina Grønvold
Eini Carina Grønvold


Tags

Relaterede