Smartlog v3 » Kavalergangen » Mit liv som ryger
Opret egen blog | Næste blog »

Kavalergangen

om identitet, køn og seksualitet

Mit liv som ryger

28. Aug 2008 16:58, Eini

Jeg begyndte at ryge i foråret 2005. Modsat de fleste andre, kan jeg sætte en dato på.

Før da havde jeg ikke været festryger og dengang som 15-årig, hvor min veninde forsøgte at stikke mig en cigaret i skumringen ved en lille fårestald i Frankrigs bjerge, tog jeg et enkelt hvæs og blev så febrilsk, at jeg gravede et hul og begravede cigaretten i jorden.

 

Jeg kommer fra et rygerhjem, hvor min lillesøster og jeg ofte lavede scener, når mor røg, fordi vi havde hørt, det kunne slå hende ihjel, og at hun var en junkie, fordi hun røg. Vores mor var jo ikke en junkie!

Det lå os meget på sinde, kan jeg huske. Nogle gange græd vi sågar.

Mor smilede for det meste bare til os, når vi bad hende om at holde op. En enkelt gang stoppede hun. Min stedfar var mere inkarneret ryger. Underklassebaggrund og selvstændig med en meget stresset hverdag. Han blev virkelig vred, rødmosset og arrig, når vi krævede, han skulle holde op. Og dengang føltes det som verdens største uretfærdighed, at han prioriterede sine smøger over vores ønske.

 


 

 

Men i foråret 2005 sidder jeg i min psykologs sofa. Hun har været min psykolog, siden jeg var 12 år og kender mig derfor bedre end de fleste, men har også efterhånden fået sagt, hvad hun kunne sige til mig. Grunden til, jeg sidder der og har siddet i en del sofaer før hendes, er, at jeg siden, jeg var et lille barn, har kæmpet med store psykiske problemer, deriblandt hyppige angst- og hysterianfald. Disse ”anfald” skiftede karakter, efterhånden som jeg blev ældre, og de var blevet meget hæmmende for mit virke i dette samfund. Det skete hyppigere og hyppigere, at jeg i offentlige sammenhænge fik sammenbrud ved de mindste ting og for det meste uden tydelig årsag. Hvis jeg gik på en befærdet gade, ville jeg lige pludselig blive hysterisk angst for alle andre mennesker og græde og råbe og skrige. Med garanti til stor gene for dem, der befandt sig omkring mig, hvilket jeg dog ikke var i stand til at ænse.

Min psykolog har tidligere foreslået mig forskellige værktøjer til at håndtere disse situationer. Men kognitive metoder kan være vanskellige at gennemføre uden fysiske hjælpemidler, og derfor foreslår hun mig at begynde at ryge. Hun er ikke selv ryger, men en rar og vis gammel dame, og derfor overrasker forslaget mig en hel del.

 

  

I starten var cigaretten mest af alt en akavet rekvisit. De garvede rygere omkring mig grinte tit af min barnagtige måde at tænde og holde smøgen på, og der gik noget tid, før jeg vendede mig til situationen.

Men efter noget tid blev jeg altså ryger. Jeg forstod ret hurtigt, hvorfor ’ryger’ var noget, man var og ikke bare noget man gjorde. Jeg havde nemlig timet min nyfundne kærlighed med resten af samfundets opvågnen til kamp mod min elskede. De venner, der før havde rynket på næsen af mine formaninger over deres usunde forbrug, smed nu selv smøgerne fra sig og blev som omvendte religiøse, der ville frelse mig fra den synd, de selv havde lagt bag sig.

Og der gik som bekendt heller ikke lang tid, før rygeforbuddet blev indført, hvilket placerede mig i en minoritet, hvilket jeg ikke før havde oplevet. Mine nye åndsfæller var en lille gruppe mennesker med gule tænder, der stod og rystede i kulden og følte en stærk samhørighed på bekostning af den fordømmelse, der sad og ventede på den anden side af café-døren med en café latte og et 7 år længere liv.

 

Nu er jeg ryger, og det bliver jeg nok ved med at være, uanset hvor mange af mine kammerater, der måtte vælge at vægte den sociale accept højere end vores udendørsstunder. Der er nemlig mange dejlige ting ved at ryge. Men det ubetinget vigtigste for mig er, at når jeg i dag mærker angsten kravle op ad mig, lader jeg den ikke få overhånd. I stedet tager jeg en smøg. Jeg sætter mig på den nærmeste bænk eller trappesten og slapper helt af i nogle minutter. Om det er nikotinen, ritualet i sig selv eller begge dele er mig uvist, men jeg giver slip og føler mig tryg.

Den akavede cancer-bringende rekvisit er blevet en velsignet ven midt i min verdens fortvivlende ensomhed. Jeg har et fysisk sted at placere mine følelser, når de bliver for overvældende. Det har i sin yderste konsekvens givet mig en nyfunden lyst til at leve, og pludselig forstår jeg min stedfar. Han er en ualmindeligt stresset mand med et hårdt liv i bagagen, som de færreste gulerodsjuice-drikkende sundhedsaktivister ville kunne sætte sig ind i. Når han holder sine rygepauser (og dem er der mange af), får han et frirum, som gør et ellers uudholdeligt liv udholdeligt. I virkeligheden skylder jeg ham en undskyldning. Det urimelige havde hele tiden været at prioritere min angst for at dø over hans vilje til at leve.

 

  

 

Uanset hvilken metode, vi vælger for at skabe os et liv, vi kan leve, har vi ret til at vælge. Om det så er detox-kure eller øl og smøger. Camilla skriver om det fjollede i at snakke om rygeres vs. ikke-rygeres rettigheder i dette glimrende indlæg, og det er i mine øjne også underordnet at diskutere, for diskussionen må og bør altid ende med, at vi alle har rettigheder og ingen vægter over andres. Det er det, det vil sige at leve i et frit samfund, og det er ikke gratis.

Kommentarer

  1. Camilla
    28. Aug 2008 18:36
    1

    Flot og ærligt indlæg.

    Jeg forstår godt at du, med din baggrund, siger, at du nok altid vil være ryger. Men vil du så også ryge, når du bliver gravid (hvis du vil have børn)?

    Jeg er i øvrigt også blevet anbefalet at ryge mere af en psykolog (hun var ikke den gamle og vise type, så det er ikke den samme:). Jeg sagde til hende, at jeg ryger så meget i forvejen, at jeg simpelthen ikke har plads til mere rygning i kalenderen ;).

  2. Eini
    28. Aug 2008 18:42
    2

    Sjovt med din psykolog! Måske er alle psykologer sponseret af tobaksindustrien ;)

    Jeg agter at holde en pause fra at ryge, når jeg er gravid. Jeg er i forvejen en såkaldt hensynsfuld ryger og vil også være dette overfor mine børn.

  3. Henrik
    28. Aug 2008 19:41
    3

    En speciallæge i psykiatri sagde engang til mig: Folk der ryger, er skingrende vanvittige."

    Det er vist jer, der har fået de rigtige rådgivere.

  4. Camilla
    29. Aug 2008 09:34
    4

    Eini: Jeg er glad for at høre, at du ikke vil ryge, når du bliver gravid. Det ser så forfærdeligt ud.

    På den anden side, så var det jo ganske almindeligt førhen, og det er vist kun et mindretal af fostre, der tager skade. Men det er svært at forsvare at løbe risikoen.

    Henrik: "Skingrende vanvittige" - han lagde ikke fingrene imellem :).

  5. Lejla
    29. Aug 2008 11:46
    5

    Eini, du har ændret mit syn på rygning meget og fået mig til at tænke på at jeg også må tage hensyn til rygeres psykiske helbred. Og samtidig har den position fået mig til at have det bedre med at kræve at rygere også tager hensyn til mit velbefindende. Gensidig hensyn. Nu lader jeg rygere ryge fra min franske altan. Før skulle de altså ud på gaden.

    Jeg er ligeledes opvokset i et storrygende hjem og det generede mig sådan set ikke mens jeg boede der. Da jeg flyttede hjemmefra og vænnede mig til røgfri luft blev jeg utrolig ilde tilpas hver gang jeg besøgte mine forældre. Jeg fik hovedpine, kvalme, besvær med vejrtrækning og meget irriterede øjne. Det samme begyndte at ske når jeg var på barer og jeg blev til min store skuffelse nødt til at samle mod til mig før jeg besøgte mit yndlings gå i byen sted, La Fointaine.

    Jeg har endvidere en veninde som, i modsætning til dig, er en meget uhensynsfuld ryger, og jeg begyndte at undgå at besøge hende fordi jeg vidste at aftenen ville forløbe med stort ubehag og endvidere frustration over at min gode veninde, som jeg holdt meget af, ikke holdt nok af mig til at tage hensyn når hun tydeligvis kunne se jeg var så påvirket. Ellers var hun måske, netop som du skriver, trukket op i et hjørne som ryger og følte at hun måtte forsvare sin position som den minoritet os gulerodsjuice-drikkende sundhedsfreaks (Ja, det er mig! Jeg drikker dog ikke café latte. ^^) fordømte. Jeg turde ikke sige noget til hende, og hun ville ikke rykke sig af sig selv.

    Summasumarum, jeg vil bare gerne understrege at der findes ikke-rygere som fordømmer rygning af andre årsager end helbredsmæssige. Når jeg ønsker at mine venner ikke skal ryge er det ikke fordi jeg mener at fysisk sundhed er det vigtigste i verden. Heller ej er det fordi det øger min risiko for lungekræft eller whatever. Det drejer sig om at jeg oplever umiddelbar ubehag, og dette ubehag gør mig til mindre sjovt selskab og i længden kunne den ekstreme konsekvens være at jeg måske er nødt til at droppe et venskab, hvis min rygende ven ikke tager hensyn. Det synes jeg er meget vigtigt at huske på når man som ryger fordømmer massen af ikke-rygere som "en fordømmelse, der sad og ventede på den anden side af café-døren med en café latte og et 7 år længere liv."

  6. tsn
    29. Aug 2008 21:02
    6

    Der kan ikke være tvivl om at rygning er et gode. Ellers var der vel ingen der røg.
    Når det er sagt, så må man også konstatere at rygning har flere ulemper end goder.
    Og det er helt uacceptabelt, at ikke rygere, skal lide under andres behov for tilfredsstillelse,

    Det er ikke længe siden at det var accepteret at ryge på arbejdspladser, cafeer etc.

    Men en af fordelen ved rygning, og langt mere aktuelt nu end før, er at der opstår et fællesskab når man lige skal udenfor arbejdspladsen i det fri, og have en smøg. Så snakkes der.

    En af mine veninder der er intern markedsførings medarbejder har derfor oprettet et "rygerum" for ikke rygere. Så de også kan mødes om "noget".

    Det er for mig helt fint, at ikke rygere er blevet lidt aggresive.

    Men selvsamme skal lade være med at køre i bil og bus.

    Det udsætter mange for noget der er langt værre end en smøg.

  7. Henrik
    30. Aug 2008 01:26
    7

    @Camilla

    De læger har jo set en del, hvilket gør mange af dem noget kompromisløse.

    Med udgangspunkt i mandens livslange erfaring med psykiatriske patienter og deres storrygning, kan man måske mene, at han har ret. Mange "skingrende vanvittige" mennesker er rent faktisk rygere.

    Og ingen andre dyr, jeg kender til, inhalerer tobaksrøg frivilligt, så den adfærd er måske noget unaturlig.

  8. tsn
    30. Aug 2008 03:37
    8

    @ Henrik
    Det er nok lige i overkanten at kalde psykiatriske patienter for dyr.

  9. Henrik
    30. Aug 2008 07:44
    9

    tsn@


    Jeg lærte i skolen, at mennesket er et pattedyr.

  10. tsn
    30. Aug 2008 08:04
    10

    @ Henrik

    Så har underviseren sikkert været et møgdyr.

  11. Henrik
    30. Aug 2008 10:31
    11

    @tsn

    De havde alle lektor Blomme kvaliteter i større eller mindre grad.

  12. Eini
    30. Aug 2008 11:28
    12

    @ tsn

    "Og det er helt uacceptabelt, at ikke rygere, skal lide under andres behov for tilfredsstillelse,"

    Men det er helt okay, at rygere skal lide under anti-rygeres behov for tilfredsstillelse? Hvorfor? Fordi fysisk sundhed de facto må være førsteprioriteten?
    Hvorfor kan vi ikke komme hinanden i møde?
    Lejla beskriver meget fint, hvordan man reagerer, når man bliver trukket op i en krog, fordi ens rettigheder bliver tilsideset af fællelsskabet. Man reagerer instinktivt med aggression. Det er ubehageligt at være tvunget til at befinde sig i et rum, hvor folk hensynsløst ryger, hvis man ikke ønsker det. Men det kan være lige så ubehageligt at være tvunget ind i et rum, hvor ingen ryger, hvis man selv gør.
    Og nej, passiv rygning og skadelighed retfærdiggør ikke at fratage en grupe mennesker deres rettigheder. Der MÅ være andre løsninger og i mine øjne er de ikke svære at få øje på.
    Jeg ville aldrig kræve af folk, at de skulle holde op med at køre i bus og bil, fordi jeg er bange for forurening, ligesom jeg ikke ville kræve af fede mennesker, at de skal holde op med at spise. Vi må for helvede respektere hinanden i stedet for hele tiden at tænke "migmigmig" og finde først givne lejlighed til at indskrænke andres frihed, hvis de generer os på nogen måde.
    Kim Larsens pointe med, at friheden ikke er gratis, synes jeg er meget vigtig. Man betaler for at leve i et tolerant samfund. Personligt betaler jeg med glæde.

  13. Eini
    30. Aug 2008 11:36
    13

    @ Henrik

    "De læger har jo set en del, hvilket gør mange af dem noget kompromisløse.

    Med udgangspunkt i mandens livslange erfaring med psykiatriske patienter og deres storrygning, kan man måske mene, at han har ret. Mange "skingrende vanvittige" mennesker er rent faktisk rygere."

    Ergo er mor lille en sten? Sådan en mand burde straks holde op med at arbejde med psykiatri. Erfaring forsvarer ikke kompromisløshed. Hvilket menneskesyn, han udtrykker.
    I øvrigt finder jeg det fuldstændig uacceptabelt hensynsløst, at man forbyder rygning på enkeltværelserne i psykiatriske afdelinger.
    Det er de priviligeredes verden, vi lever i. Fuck the rest.

    "Og ingen andre dyr, jeg kender til, inhalerer tobaksrøg frivilligt, så den adfærd er måske noget unaturlig."

    Jeg har personligt observeret en søgen af røgen i flere domesticerede kæledyr. Min kat er fuldstændig tosset med cigaretrøg og aske. Den æder fra askebægeret, hvis jeg kommer til at stille det på gulvet.

  14. Henrik
    30. Aug 2008 11:51
    14

    @Eini

    Din kat har nok ikke lyst til 20 Prince om dagen.

    Jeg har aldrig besøgt en psyk. afd., så jeg kender ikke reglerne. Hvis ikke man må ryge på enk. vær., hvor må man så ryge ? Det er faktisk hensynsløst.

    Mht. den meget omtalte psyk. kan jeg fortælle, at jeg ikke besøger ham mere, dels fordi han til tider var for hård i filten, og dels fordi jeg blev træt af beh. systemet. Han var fagligt meget dygtig, men for kompromisløs. Jeg har mere brug for venlige ældre kvinder, der opfordrer mig til at ryge (mere) - men psykologer koster jo penge.

  15. Henrik
    30. Aug 2008 21:06
    15

    @Eini

    Forresten har du ret i, at det koster at leve i et frit samfund, men frihed er altid begrænset. Vi kan ikke alle gøre præcis, hvad vi har lyst til til enhver tid - så ender det med at de stærke tyranniserer de svagere. Og det er selvfølgeligt ikke rimeligt, at mennesker, der ønsker at leve sundere, skal betale en høj pris for vores rygning.

    Som ryger vil jeg kæmpe til sidste blodsdråbe for din ret til måske at ødelægge din krop med tobak, men jeg vil ikke kæmpe for en ret til at ødelægge andre menneskers helbred. Jeg er derfor glad for, at man nu vedtager nogle andre spilleregler - problemet er bare, at de langtfra er gode nok - men jeg ønsker mig ikke tilbage til "gamle dage," hvor jeg gik i røg og damp på mine forskellige arbejdspladser og ligeledes i barndomshjemmet, hvor alle røg, og vi børn gik rundt med hoste og røde øjne, når de voksne holdt fester og lign.

    Jeg synes, som før nævnt, det er glimrende, at man indfører nogle regler, der skal beskytte de, der ikke tåler passiv rygning - og dem kender jeg nogle stykker af.

    Desværre ligger det tungt med at respektere rygerne, selv når disse respekterer rygeloven. Man skal ikke være noge Einstein for at indse, at rygeloven ikke blot er til, for at beskytte ikke-rygerne. Man vil ganske enkelt rygningen helt til livs, og flere stramninger er på vej. Man kunne bl.a læse på text-tv: "De unge ønsker totalforbud." Vel ikke de samme unge, der vælter sig i sprut og narko hver weekend, og drikker mørtel og bedøvelsesmiddel, når der virkeligt skal festes igennem ??

    Det ligger ligeledes tungt med respekten, når man kan læse, at "underboen klager over overboens røg" eller omvendt, fordi man hævder at kunne lugte røgen gennem gulvet ?? Absurd er det også, når en svensk dame af myndighederne i Sverige bliver nægtet retten til at ryge i sin private have, fordi naboen føler sig generet af røgen

    Endvidere taler man nu om at forbyde folk at ryge udendørs i DK, fordi det angiveligt skulle genere de andre fortovscafe-gæster - men rygerne går jo netop udendørs, fordi de ikke må ryge inde !! Oven i det vil man også hæve prisen på 20 stks cigaretter til ca. 60 kroner.

    Jeg er en af de rygere, der gerne vil tage udstrakte hensyn til "de sunde" og de syge, og dem der bare ikke tåler andres røg - men jeg vil ikke chikane og heksejagt samt løftede pegefingre.

    Jeg forstår til dels din vrede, og er enig et stykke, men du har timet din karriere som ryger ualmindeligt dårligt, og du ender, ligesom jeg og andre, at blive en del af en ugleset subkultur, der må bruge en stadig større sum hver måned, for at holde den grå ansigtskulør ved lige.

    Og så kan staten i øvrigt ikke undvære millard-afgifterne.

  16. Luder
    31. Aug 2008 10:54
    16

    http://luder.smartlog.dk/et-skulderklap-post146031

  17. Camilla
    31. Aug 2008 19:06
    17

    Hej Eini

    Når man klikker på mit navn i din blogroll, er det ikke min blog, man kommer til, men et billede af en flot pige med nøgne bryster, der sidder og tænder en smøg :-).

    Jeg går ud fra, at det er en fejl :-D.

    (Til andre læsere: Nej, det er ikke mig på billedet. Jeg har som regel BH på, når jeg ryger;-).

  18. Høgen
    31. Aug 2008 22:58
    18

    Wauv, fedt billede! Kvinder burde ikke have BH på, når de ryger... ;-)

  19. Høgen
    1. Sep 2008 08:24
    19

    Hæ hæ... der er mere gevinst, når man klikker på "Eini" i Camillas blogroll :-D

  20. Christian Madsen
    1. Sep 2008 09:47
    20

    Super-Duper indlæg! :D

    Jeg har ikke noget problem hvis et hotel, bar, cafe eller en hvilken som helst anden arbejdes plads vil lave et rygeforbud. Det jeg har et problem med er når staten sparker døren ind og udsteder ordre om at nu skal der ikke ryges her mere!

    Staten, kommune kan lave alle de ryge forbud de vil på de steder som de betaler huslejen og lønnen på! Men de skal holde sig langt, langt væk fra det private!

    Er rygning så farligt?... Ja!... det er sikkert pisse farligt! Men i div. Kampagner skal vi hører på hvad jeg vil kalde ekstreme overdrivelser og en stigmatisering af rygere som mere "går efter manden end bolden". vi skal hører på at rygere er lavt uddannet, lavt lønned, socialt handicappet mennesker, dårlige arbejdere.

    Rygning vil får dine tænder til at falde ud, din diller vil blive slap, din tatovering vil blive et betændt sår, din piercing vil dryppe tyk flyende betændelse, du slå folk omkring dig ihjel... osv. Fuldkommen ekstreme overdrivelser!

    Fortæl da endelig at rygning er farligt, endelig! Men hold det på et sobert og ærligt niveau.

  21. Camilla
    1. Sep 2008 14:57
    21

    @Høgen

    Bruger du Firefox? For folk, der bruger Internet Explorer kan vist ikke se billedet fra min blogroll.

  22. tsn
    1. Sep 2008 18:09
    22

    @ Camilla
    Jeg benytter Internet explorer vers. 6.0 og jeg får nogle damer op som jeg ikke tror er dig :-)

  23. Camilla
    1. Sep 2008 19:18
    23

    Jamen, bare du får én dame op, som ikke er mig, når du klikker på Eini på min blog, så er den hjemme! :-)

    Nå, nu er overraskelsen over drilleriet blevet dræbt af tekniske detaljer... Typisk!!

    ;-)

  24. Henrik
    1. Sep 2008 22:03
    24

    Varmemesteren i mit boligområde er forresten begyndt at antyde, at det ikke er så godt at ryge i lejlighederne.

    Man kan mærke, hvor det bærer hen.

  25. Høgen
    2. Sep 2008 00:06
    25

    @Camilla

    Jeg har tidligere dummet mig ved at afsløre at jeg bruger pc i stedet for mac, så jeg vil helst ikke indrømme at jeg bruger Internet Explorer (ver.7). Og det vil drysse salt i såret hvis jeg endda ondskabsfuldt (men sandfærdigt) hævder at jeg fint ser masser af billeder ;-)

    Jeg ringer også med Nokia i stedet for den der i-hvad-den-nu-hedder. Jeg ved godt, det er nederen... :-/

    @tsn

    Jeg tænker mig at når du klikker på "Eini" på Camillas blogroll, er det snarere spørgsmålet, om det er Eini eller ej, du ser på billederne...?! Men jeg indrømmer, at en af dem godt kunne være sådan lidt Camilla-agtig.... :-D

  26. Camilla
    2. Sep 2008 08:56
    26

    Haha - nu har jeg prøvet med Internet Explorer også. Så kan jeg bedre forstå, at I andre taler om "billederne" i flertal. Når jeg bruger Firefox, ser jeg fint det billede, jeg udvalgte - men bruger man Explorer, ser man et helt galleri (og det kan godt være, det er spændende, men det var altså ikke meningen!).

    Man burde kunne se ét billede af en rygende goth-pige med kavalergang :-).

  27. Høgen
    2. Sep 2008 09:21
    27

    "en rygende goth-pige med kavalergang" ... vauww ... Jeg kan mærke, det tegner i retning af at jeg må have mig en halv fridag i dag... ;-)

  28. Eini
    2. Sep 2008 11:18
    28

    Jeg har vist lige været væk et par dage... :D

    Jeg er beæret over "Gothic Sluts" som min nye identitet.

    Vidunderligt. Hvordan det er sket, er mig en gåde. Men det var Camilla-damen, jeg overvejede at illustrere dette indlæg med. Jeg valgte hende så fra for at appellere til et bredere publikum. Men frem i verden ville hun åbenbart og helst med hende der Camilla.

  29. Camilla
    2. Sep 2008 20:17
    29

    Haha - var det virkelig ikke engang med vilje, du gjorde det? Du er vist ligeså distræt en type som mig ;).

    "Gothic sluts" er ikke dårligt, nej.

  30. Eini
    2. Sep 2008 23:54
    30

    Nej, det var absolut ikke med vilje. Og distræthed er et gennemgående træk hos mig. Jeg vælger at sælge det som charme...

  31. paros
    9. Sep 2008 19:55
    31

    Blot en bemærkning: folk har enormt travlt med, at Eini er ryger, mens det er helt glemt, at hun har ondt i sjælen. Fortæller det måske noget om dagens Danmark?

  32. Eini
    9. Sep 2008 20:48
    32

    @ Paros

    Hvis du mener kommentarerne, ser jeg det nu blot som et udtryk for, at folk forholder sig til den problemstilling, jeg fremlægger, frem for at offer-dyrke mig :)

    Men overordnet politisk set har du en valid pointe. Systemet har utroligt travlt med at forhindre mig i at ryge mine cigaretter, men jeg må kæmpe indædt for overhovedet at få lov til at få hjælp til at behandle mine psykiske skavanker.

  33. paros
    11. Sep 2008 23:50
    33

    Præcis! Lige nu er rygning noget, der får folk op i det røde felt. Når de har aflivet rygerne bliver det de fede, dem der bruger allergifremkaldende parfume eller folk hvis lys i vinduerne hindrer normal søvn for naboerne. Jeg hader intolerance. Nåmen, nu gør jeg selv det samme ... og glemmer at du har ... ja, ondt et eller andet sted. Jeg vil på den anden side ikke offer-dyrke dig. Ønsker dig pøjpøj fremover

  34. Frække Rikke
    20. Sep 2008 02:21
    34

    Åh Eini. Jeg er begejstret for endnu et af dine indlæg. Jeg tror næsten jeg må fundere lidt og selv skrive et rygerindlæg en af dagene, når jeg er færdig med min sørgelige navlepillen ;-)

  35. Kell
    23. Nov 2008 08:39
    35

    Hvis alle holdt op med at ryge på samme tid ville samfundet bryde sammen - med mindre staten kunne få dem til at få et andet og ligeså krævende behov for f.eks. Nikotinplaster m.v., rygning er ikke direkte årsag til for tidligt dødsfald, det er flere faktorer, dem som prædker og prædker om at man skal bruge det ene eller andet middel til at holde op med at ryge - dem mistænker jeg for at have aktier i "Holde op med at ryge produkter" eller virksomheder som laver / sælger disse produkter, det at få overlæger til at fremme ens produkter - er nok den bedste fidus man kan få som sælger...

Skriv et brev til mig

Eini Carina Grønvold
Eini Carina Grønvold

Arkiv


Tags