Smartlog v3 » Kavalergangen » Sex uden sex
Opret egen blog | Næste blog »

Kavalergangen

om identitet, køn og seksualitet

Sex uden sex

18. Apr 2008 06:23, Eini

Sverige vil nu gøre det muligt at købe ”sexhjælpemidler” som dildoer og vibratorer på Apoteket. Umiddelbart et sjældent svensk udtryk for frisind, som nogle danske aviser beskriver sagen, men er det nu også det?

Ved at gøre dildoen til en vare på linje med bleer og vitaminpiller, afseksualiserer man den, på samme måde som man ønsker at afseksualisere bryster ved at lade kvinder bade topløst i svømmehallerne. Man kunne gå så langt som til at tolke det som en devaluering af den maskuline fallos, men det vil jeg ikke gøre her ;)

Men frem for alt undgår man, at folk opsøger de snuskede pornobutikker, der kan friste til alskens uklædelig sex, når de skal finde noget at stoppe hullet med.
Som en bonus kan de nypuritanister, som forventeligt støtter idéen, bruge det som argument for, hvorfor de i hvert fald ikke er nypuritanister.
For de eeelsker jo sex, siger de, dem med de rigtige holdninger. Altså den ”rigtige” sex, ikke porno, silikonepatter og gangbang. Og ved at omdistribuere visse sex-remedier, kan man så at sige få skilt fårene fra bukkene. Jeg tvivler nemlig stærkt på, at det bliver muligt at købe Old farts in young tarts 4 på de svenske apoteker, selvom det ikke burde kategoriseres mindre som et sexhjælpemiddel end en ladyfinger.

I virkeligheden tror jeg, at rigtig mange mennesker er bange for sex. hvilket man ærlig talt ikke kan bebrejde nogen, da vi bliver opdraget af forældre, der er omtrent lige så bange for sex, som vi er.

Men vi kan ikke afskaffe det. Lidt ligesom med liderlige mænd og sexede kvinder, bliver vi nødt til at nøjes med at kontrollere og uskadeliggøre det.

Speaking of dildos er Fun Factory et eksempel, jeg vil bringe op (bemærk illustrationerne). Det er tilsyneladende blevet et populært koncept, da det udbydes i de fleste pornohandler, har affødt talrige kopi-produkter og tilmed har haft reklamebannere på HT-busserne.
Fun Factory er dildoer og andet sexlegetøj, som modelleres til at forestille… nuttede dyr!! På den måde kan vi kvinder opnå nydelse uden på nogen måde at få associationer til det mandlige kønsorgan. En ren fysisk, mekanisk stimulering, blottet for alt det der usunde, beskidte begær. Sex bliver noget ukødeligt, ufarligt. Man griner sin frygt væk ved at tilfredsstille sin kropspligt med muldvarpen ”Mulle” i stedet for at tage en mandepik til roden og risikere at blive kaldt ”luder”.

Kommentarer

  1. Henrik
    18. Apr 2008 07:24
    1

    Så vidt jeg har forstået, så er ideen med de nøgne bryster bl.a at "adskille dem fra det mandlige begær," eller gøre dem mindre interessante.

    Men hvad nu hvis det lykkes?

  2. Eini
    18. Apr 2008 15:29
    2

    Ja, sådan har jeg også forstået det, og det er det samme som en afseksualisering i mine øjne. Selvom der måske kan være noget om, at det først og fremmest er den mandlige seksualitet, der er synderen.

    Jeg tror heldigvis ikke, det lykkes. Måske vil det pirrende ved at se et par nøgne kvindebryster i sig selv dale, men hvis brysterne er flotte, vil det vække lige så meget liderlighed som det hele tiden har gjort.

  3. Henrik
    18. Apr 2008 22:02
    3

    Ja, kristendommen har jo i århundreder bidraget til at gøre sex interessant, og bryster spændende, og nu ser det ud til at det hele er forgæves. Al lidenskab skal tilsyneladende suges ud af os, og drifterne sidestilles med en ubalance i den menneskelige maskine.

  4. Eini
    22. Apr 2008 01:58
    4

    Det er en interessant kompleksitet, der er mellem det at tabuisere og erotisere visse ting. Tabuet besnærer og begrænser os seksuelt, tænker vi umiddelbart. Men samtidig søger vi det, tabuet, for at opnå seksuel lyst. F.eks. er af-tabuiseringen af analsex i visse kredse ført til at urinsex er det nye hit, som alle skal prøve. Og sådan bliver grænserne ved med at forskubbe sig.
    Vi ønsker frihed, men vi ønsker det ikke på bekostning af lidenskaben.

  5. Henrik
    23. Apr 2008 14:20
    5

    Jeg tror dog ikke for alvor, sex bliver uinteressant - tabu eller ikke. Heldigvis.

    Forhåbentligt ender vi ikke i en situation, hvor seksuel aktivitet bliver lige så lidenskabsløst som behandlingen af en middelsvær ørelidelse eller lignende.

  6. DJ Dallefars
    24. Apr 2008 13:24
    6

    JEG er nu i hvert fald helt sikker på, at sådan et par dejlige, flotte bryster der strutter eller hænger liiiiige den der lillebitte smule, hvor det er lidt frækt... ja, det bliver fandme aldrig kedeligt.

  7. Frække Rikke
    24. Apr 2008 19:06
    7

    Åh Eini

    Jeg elsker dine indlæg. De giver mig et sarkastisk smil på læben hver gang pga. dine sort-humoristiske undertoner.

  8. Eini
    24. Apr 2008 20:55
    8

    @ Frække Rikke

    Det glæder mig enormt meget, at du har det sådan :) Jeg savner din blog.


    @ Dallefars

    Nemlig.

  9. Gunnar
    26. Apr 2008 15:27
    9

    Det her var et veldig fint innlegg :-)

  10. Hosbo
    28. Apr 2008 02:17
    10

    Det er jo i virkeligheden fint nok, hvis nogle føler sig for generte til at gå i en rigtig pornobutik - ligesom man i mange år har kunnet købe kondomer i almindelige supermarkeder. - Selv er jeg nu ikke meget for de såkaldt "små sjove" dildoer. Det er for infantilt. Men hver sin lyst.

    Der er altså mange der stadig ikke tør gå i sexbutikker. Og for få år siden turde jeg heller ikke og gå ind i en butik og købe et frækt blad. - Men officielt hedder det at vi er så frie, så frie. Men det er jo næsten tabu at indrømme at man selv ikke er frigjort.

  11. Eini
    29. Apr 2008 16:26
    11

    @ Hosbo

    Du har ret i, at man ikke skal glemme, hvor genert man selv engang var, og at der er masser, der stadig har det sådan. Folk har det forhold til sex, de nu har, og det må man respektere.
    Jeg ser det bare som udtryk for en tendens til at opdele sex i "rigtig" og "forkert", som blandt andet er årsag til, at der overhovedet findes et prostitutionsforbud.

  12. Henrik
    30. Apr 2008 19:15
    12

    Nu kan man altså godt, på en og samme tid, være både seksuelt frigjort og lide af en alvorlig socialfobi/generthed, som forhindrer een i at leve sin frigjorthed ud - det har i alle tilfælde været problemet for mig.

  13. Eini
    1. May 2008 09:35
    13

    @ Henrik

    Ja, det kender jeg også flere, der lever med. Det var specifikt generthed overfor det seksuelle og ikke det sociale, jeg tænkte på.

  14. Henrik
    1. May 2008 18:00
    14

    Ja, de fleste forbinder nok den seksuelt frigjorte med en person, der mere eller mindre uhæmmet udlever seksualiteten, uanset andres holdninger. Selv er jeg for genert til at gøre sådan.

    Man kan måske sige, at mine tanker/holdninger, ikke mine handlinger, er frigjorte. Hvis man har en generthed i forhold til det sociale, kan det jo være svært at udleve det seksuelle, i det omfang den seksuelle handling også er en social aktivitet, eller indledningsvis indebærer social aktivitet.

    Jeg har kendt mennesker, der tilsyneladende levede deres seksualitet ud uden de store hæmninger, men som senere viste sig at være ret forstokkede/snerpede - de var bare ikke generte.

    Efter min opfattelse, er reel frigørelse en tankens frigørelse. Man er ikke nødvendigvis frigjort, blot fordi man opsøger pornobutikker og prostituerede, selvom frigørelse og brug af porno udmærket kan gå hånd i hånd.

  15. Lejla
    6. May 2008 20:10
    15

    "Ved at gøre dildoen til en vare på linje med bleer og vitaminpiller, afseksualiserer man den, på samme måde som man ønsker at afseksualisere bryster ved at lade kvinder bade topløst i svømmehallerne."

    Dette er jeg meget uenig i. Det er en spændende tanke du har omkring dildoerne, men de bare bryster i svømmehallen kan jeg ikke se som et parallel hertil. Det at vi i fremtiden vil se bare bryster i svømmehallen mener jeg bestemt ikke vil afseksualisere mine bryster for mine seksualpartnere, ligesom jeg ikke mener at alle mænd og kvinder ville tænde på at se et par flotte bare bryster. For at noget som helst kan være frækt skal det lades med betydning, og bare mine bryster i svømmehallen vil i princippet til hver en tid være tomme skaller, afseksualiserede, medmindre en person som ser dem lægger mere i dem. For min kæreste vil mine bryster således altid være ladet med seksuelle tegn, erindringer, følelser, så på den måde kan jeg ikke forstå din konklusion, altså bare bryster overalt -> bryster afseksualiseres.

  16. Eini
    7. May 2008 01:11
    16

    @ Lejla

    Som jeg klargører i mine senere kommentarer, tror jeg heller ikke, det vil afseksualisere bryster, men det er jo intentionen, siger de. Det kan citeres. Og jeg har noget imod den intention.
    Jeg forstår godt din analyse med at bryster ikke nødvendigvis er seksuelle, hvis de ikke lades med betydning. Men hvis et andet menneske finder dig attraktiv, bliver de jo netop ladet med den betydning. Eksempelvis ænser jeg ikke generelt bryster i omklædningen til svømmehallen som seksuelle, men hvis der dukker en smuk nøgen kvinde op, bliver jeg nærmest småliderlig og forlegen. Jeg er helt sikker på, at man som velskabt kvinde vil få sværere ved at gå i fred i svømmehallen, skulle man følge forslaget.

  17. Saxx
    11. May 2008 13:51
    17

    På den ene; vi (jeg!) er seksuelle væsner, og i mine øjne kan "den rette kvinde" være lige så tiltrækkende og tænde mig sindsygt (??) uanset hvor lidt eller hvor meget tøj hun har på. Er hun topløs, nuvel, smukke, velformede bryster give mere nydelse for øjet, men er på ingen måde seksuelle, hvis resten personen ikke er det - i min optik. Det samme gælder for øvrige fragmenter på kroppen. "Prikken-over-i´et" vil aldrig kunne stå alene og få en værdi.

    På den anden side; hvis jeg går i svømmehallen eller til stranden, med det for øje, at slappe af eller svømme, så ser jeg ikke kroppe, men mennesker, og så er dét en afseksualiseret zone for mig. Med eller uden top.

    Selvfølgelig ingen undtagelser.... Jeg er jo en mand! tø hø....

  18. Nina
    5. Jun 2008 10:05
    18

    Sverige er et kæmpe land, så de små byer HAR ikke engang en snuskig porr-butik. Men de har et apotek
    .
    Fun Factory laver ikke kun nuttede dyr, men også pæne og holdbare dildoer, som ikke smitter af og kan tåle en tur med i bad. Det meste sex-legetøj er noget grimt, billigt produceret plasticpis som der så tages overpris for, fordi det har med SEX at gøre.

    Ikke at jeg var begejstret for at bo i Sverige, men det er da faktisk en helt fornuftig tanke at sælge sexlegetøj på apotekerne, der også sælger kondomer, p-piller, ørepropper og (skønne uparfumerede, tak Sverige!) cremer. Altså alt godt til kroppen, nu også gode fornemmelser til underlivet.

  19. Eini
    5. Jun 2008 20:27
    19

    @ Nina

    God pointe med de små byers adgang til sexlegetøj. Spørgsmålet er så, om provinsapotekerne kommer til at sælge det, eller det kun er de smarte storbyapoteker...

    Jeg fastholder dog stadig, at Fun Factory er en fornærmelse af min seksualitet :)

  20. Eini
    19. Jul 2008 14:07
    20

    Opfølgning:

    http://politiken.dk/udland/article541576.ece

    Kristina Olsson, der har skrevet artiklen, har en ret tydelig holdning til Sveriges seksualfortolkninger, og artiklen er stærkt romantiserende. Jeg er så træt af Politiken.

    Og for at underbygge min tidligere analyse:
    "»Salget går rigtig godt. Det er da også godt for os kvinder, at vi slipper for at gå ind i de ækle butikker for at købe legetøj«, siger farmaceuten på mit lokale apotek."

    Hvor jeg dog hader, at enkelte (mange) sexforskrækkede kvinder kan snakke om "os kvinder" som om det er indiskutabelt, at vi mener det samme, bare fordi vi er kvinder. Men det er jo kernen i hele feminismens forfald i dag. Du er med os eller imod os, og hvis du er imod os, er du et offer, for så kan vi kontrollere dig. Jeg husker mønsteret tydeligt helt tilbage fra børnehaven. Hvis en pige skilte sig ud, blev hun mobbet groft af de andre piger. Men idet hun knækkede og begyndte at græde, tog de hende til sig og trøstede hende.

    Jeg er egentlig på ferie og havde lovet mig selv at holde blog-fri, men det skulle lige ud.

  21. Cecilie
    21. Aug 2008 15:07
    21

    @Eini

    Jeg har tit haft lyst til at kommentere dette indlæg, men jeg fik først en mening om det længe efter du skrev det, og så tænkte jeg at det nok var lidt sent at videreføre debatten. Men kan se her og på Luders blog at din egen holdning til fænomenet lever i bedste velgående, så det er det vist ikke alligevel. :)

    Jeg kan godt lide sex, jeg kan godt lide vulgær sex og jeg kan godt lide at det er direkte. Jeg elsker synet af en pik. Jeg synes det er åndssvagt at forme dildoer som pikke. Jeg har ikke lyst til at føle at jeg bliver kneppet af et afhugget organ, og da slet ikke en plastik-efterligning af et sådant (det synes jeg nok er ulækkert snarere end vulgært). Jeg kan godt lide når sexlegetøj står ved at det er sexlegetøj, noget der har sin egen værdi, snarere end at være en dårlig efterligning af noget andet. Jeg synes at det at bevæge sig væk fra, at en dildo partout skal ligne en pik, kan ses som sundt ifht. at anerkende onani eller bare generelt sex med legetøj som noget separat i stedet for en erstatning.

    Og så synes jeg da i øvrigt at det er langt mere vulgært at stikke noget ind i kussen, der ikke normalt 'hører til' der, end at være så u-kreativ at stikke en pik derind. :)

  22. Eini
    21. Aug 2008 15:27
    22

    @ Cecilie

    Det er vel en smagssag. Ingen alarm der. Jeg synes, pikkene ser mere vulgære og porno-agtige ud, hvilket jeg kan lide. Andre kan lide neutralt design, ingen alarm.
    Men hvad med den infantile dildo? Muldvarpen Mulle. Det er lidt ligesom, når kvinder forærer deres kærester boksershorts med hunden Nuser på. Det er en infantilisering af monsteret sex og afspejler, i mine øjne, kvindens fortsatte tabu ved at være et seksuelt væsen.

  23. Cecilie
    21. Aug 2008 15:48
    23

    @Eini

    Arh, ved du nu hvad. Må sex nu ikke være sødt og legesygt? Er playboy-konceptet så også sexforskrækket fordi det refererer til søde små kaniner (der knepper helt vildt)?

  24. Eini
    21. Aug 2008 15:51
    24

    @ Cecilie

    Sex må vel være lige hvad det vil. Jeg påpeger blot et udtryk for en tendens, som ejg finder uhensigtsmæssig. Og nej, playboy-bunnien er ikke det samme :)

Skriv et brev til mig

Eini Carina Grønvold
Eini Carina Grønvold

Arkiv


Tags

Arkiv